• CT-scanners, zoals ook in gebruik in ziekenhuizen, moeten helpen de controles van handbagage te versnellen.

    René de Leeuw

Schiphol zet zich schrap voor topdrukte meivakantie

SCHIPHOL Schiphol staat schrap voor de meivakantie. Vorig jaar verliep de afhandeling van passagiers in deze vakantieperiode desastreus. Er ontstonden lange wachtrijen en menigeen miste het vliegtuig. Dat wil de luchthaven niet nog een keer. Er zijn tal van maatregelen genomen om de reizigersstroom dit jaar in betere banen te leiden.

De meivakantie-drukte speelt zich dit jaar af in de periode van 20 april tot en met 14 mei. Wat Schiphol al wel weet is dat het dit jaar nóg drukker wordt dan in de vorige meivakantie. In de meivakantieweek zelf verwacht de luchthaven 7 tot 8 procent meer passagiers dan vorig jaar. Het drukst wordt het op 4 mei, met 226.000 reizigers. In de hele meivakantie-periode krijgt Schiphol zo'n 5,2 miljoen passagiers te verwerken. De populairste bestemmingen zijn Londen, Barcelona en Dublin.

Vooral bij de veiligheidscontroles, één van de knelpunten van vorig jaar, zet Schiphol meer mensen in, ruim 20 procent meer. Bovendien zijn er voor deze controles extra doorgangen gekomen, waarvan enkele achter de hand worden gehouden voor de drukste momenten. Per twee doorgangen wordt in de meivakantie een twaalfde medewerker ingezet – dat zijn er nu elf. Er zijn 24 uur per dag, zeven dagen per week monteurs aanwezig om storingen aan apparatuur of achterliggende ICT-infrastructuur te verhelpen. Passagiers met alleen een kleine handtas, worden apart en sneller gecontroleerd.

Een bijdrage wordt ook geleverd door de invoering van CT-scanners voor de controle van handbagage, waarvan er nu tien staan opgesteld. Schiphol kan daar overigens pas optimaal van profiteren als eind volgend jaar bij alle doorgangen dergelijke scanners staan. "CT-scanners versnellen het controleproces aanzienlijk," zegt Wilma van Dijk, directeur Veiligheid van de luchthaven. "De apparatuur is gebaseerd op de CT-scanners die ook in ziekenhuizen worden gebruikt. Schiphol behoort tot de eerste luchthavens waar deze apparatuur wordt toegepast. Een voordeel ervan is dat het niet meer nodig is dat de reiziger elektronica en vloeistoffen uit zijn tas haalt en apart voor controle aanbiedt."

Ook elders in de terminal zet Schiphol extra medewerkers in, onder meer om reizigers wegwijs te maken en om vragen te beantwoorden. "Deels gaat het om kantoormedewerkers," zegt Miriam Hoekstra, directeur Operations van Schiphol. "Daarnaast zetten we ook vrijwilligers in, veelal mensen die eerder op de luchthaven gewerkt hebben en die tijd hebben. Zij hebben veel kennis van zaken en hart voor de zaak. We breiden verder het aantal medewerkers uit van het social media team, waarbij mensen terecht kunnen met hun vragen."

Schiphol hoopt ook op hulp van de reiziger. Bijvoorbeeld door op tijd te komen, op het tijdstip dat de luchtvaartmaatschappij aangeeft. Niet te laat, maar ook niet te vroeg, want heel vroeg komen vergroot de drukte in de terminal. Verder verzoekt de luchthaven zo weinig mogelijk handbagage mee te nemen en bij de veiligheidscontroles broekzakken alvast leeg te halen en jassen uit te trekken. En om thuis voor, vertrek richting Schiphol, paspoorten en reisdocumenten te controleren.

SLOTS Recent oordeelde de rechter dat de luchthaven slots die in de winter niet zijn gebruikt, in de zomerperiode beschikbaar moet stellen aan luchtvaartmaatschappen. De Schiphol-directie kan op dit moment niet aangeven of van die overgehevelde vluchten ook in de meiperiode al gebruik wordt gemaakt.