• Tonny Jansen en Sabine Babtist in 'Branden'

    Djai Kalicharan

Toneelgroep Maskerade zet Alkwin Kollege in 'Vuur en Vlam'!

19-03-2019, 08:48 | Lezersnieuws | Esther

Toneelgroep Maskerade bestaat 55 jaar en dat laten ze niet ongemerkt voorbijgaan. Op 12 en 13 april brengen zij de meeslepende tragedie ‘Branden’, spectaculair uitgevoerd met behulp van moderne videotechniek.

Het verschil tussen de vorige Maskeradevoorstelling Een rits te ver en de voorjaarsvoorstelling Branden kan bijna niet groter. Een meeslepend verhaal, prachtige taal, aangrijpende thematiek en het spectaculaire visuele concept maken Branden, ondanks de zwaarte van de thematiek, tot een uitgelezen jubileumvoorstelling. Branden is een tragedie over afkomst, wraak, oorlog en geweld in een onophoudelijke keten, zoals we die kennen uit Griekse tragedies zoals Oedipus en De Oresteia. Maar Branden speelt in de wereld van vandaag, gesitueerd in het Midden-Oosten. De schrijver van dit, deels autobiografische stuk, is Wajdi Mouawad, een Canadees-Libanese auteur, die in Canada en Frankrijk een ster is. Branden, zijn beroemdste stuk, is overal ter wereld gespeeld en in 2011 verfilmd. In 1968 ontvluchtte hij op 9-jarige leeftijd met zijn ouders zijn geboorteland Libanon. Zijn ouders wilden echter niet spreken over de verschrikkingen die ze in Libanon hadden meegemaakt, zoals Mouawad zegt in een interview. ‘Vreemden moesten mij mijn verhaal vertellen’.

Branden volgt het verhaal van Nawal Marwan. Zij overlijdt en vraagt haar kinderen in haar nalatenschap op zoek te gaan naar hun dood gewaande vader en hun broer, van wiens bestaan ze eerder niet wisten. Met tegenzin begint de tweeling aan deze reis, die hen voert naar hun eigen wortels, naar een land in oorlog. We volgen twee parallelle zoektochten: één van de moeder naar de zoon die ze bij zijn geboorte heeft moeten afstaan, en één van haar tweelingkinderen naar hun vader en broer. Langzamerhand wordt hen de verschrikkelijke waarheid onthuld. In de zoektocht lopen heden en verleden door elkaar, zoals ze dat in onze gedachten ook doen. Om dat effect van “het tonen van een binnenwereld” te versterken, en omdat er naar vier kanten gespeeld wordt, gebruiken wij bij Branden “live-cinema” techniek. De spelers worden – soms van heel close – opgenomen en direct op vier schermen geprojecteerd. Zo kunnen we cruciale momenten ook zien als ze met de rug naar ons worden gespeeld, en bijna in het hoofd van de personages naar binnen kijken. De live-opnamen worden doorsneden met van tevoren opgenomen beelden. Branden laat oorlog zien als een cyclus van wraak en vergelding, die echter ook doorbroken kan worden.

Nieuwsgierig geworden? De voorstellingen zijn op 12 en 13 april om 20.15 uur in het Alkwin Kollege, Weegbree 55 in Uithoorn. De kaartverkoop is inmiddels gestart en de kaarten (€12,50) zijn te koop op www.toneelgroepmaskerade.nl