• Gemeente Uithoorn

Info- en adviespunt in de Waterlinie geopend

UITHOORN Wethouder Ria Zijlstra (Sociaal domein en maatschappelijke ondersteuning) heeft maandag een tweede sociaal loket geopend in gezondheidscentrum de Waterlinie. Met het loket -dat wordt gedeeld met Uithoorn voor Elkaar- wil de gemeente zorg en ondersteuning laagdrempeliger beschikbaar maken voor de inwoners.

De komst van het loket was ook een grote wens van met name de huisartsen in het gezondheidscentrum. Veel mensen komen met al dan niet specifiek aanwijsbare klachten als eerste bij de huisarts terecht. Maar niet iedere klacht is van lichamelijke aard of oplosbaar door huisartsen. Als zij of andere zorgverleners uit de Waterlinie vermoeden dat er andere problematiek aan de klachten ten grondslag ligt, is de drempel om nu door te verwijzen veel lager.
Wethouder Zijlstra: "We horen steeds vaker verhalen van mensen dat ze lang geleden al met bijvoorbeeld hun huisarts hadden gesproken. Deze gaf dan het advies contact op te nemen met de gemeente om te kijken waar wij hulp en ondersteuning kunnen bieden. Maar dan gaan mensen naar huis en durven de stap niet meer te nemen om naar ons toe te komen. Deze drempel is nu weggenomen. Mensen kunnen direct vanuit de huisarts zonder afspraak het informatie- en adviespunt binnen lopen. En ik ben eigenlijk ook wel trots op deze samenwerking, die uniek is in Nederland."

Op maandag en dinsdag is een klantmanager van de gemeente aanwezig van 8.30 tot 12.00 uur. Die beantwoordt vragen over wonen, welzijn, zorg, ondersteuning bij armoede en schuldhulpverlening, overlast, werk en inkomen en jeugdhulp. In een enkel geval zal het nog nodig zijn naar het gemeentehuis te komen, bijvoorbeeld om een intake te doen. De gemeente deelt het loket met Uithoorn voor Elkaar. Dat betekent dat alle vormen van hulp en ondersteuning – van 'licht' tot 'zwaar'- op één punt toegankelijk zijn.