• René de Leeuw

Topman Schiphol roept politiek op tot besluit over verdere groei

SCHIPHOL Het is tijd voor het kabinet om een besluit te nemen over de toekomstige groei van Schiphol. Dat zegt topman Dick Benschop van de luchthaven in een toelichting op de jaarcijfers. "Doe het nou. Get Schiphol done", spoort hij de politiek aan. Volgens hem is al het nodige voorwerk al afgerond.

De twee belangrijkste besluiten die voorliggen, zijn het aantal vliegbewegingen rond Schiphol de komende jaren en de opening van Lelystad Airport. Benschop verwacht daar "in de komende weken" duidelijkheid over te krijgen. Groei van de luchtvaart ligt evenwel politiek gevoelig, weet hij. Ook binnen de regeringscoalitie staan de neuzen niet dezelfde kant op.

"Ik begrijp zijn ongeduld", reageert verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). "Wij willen zelf natuurlijk ook zo snel mogelijk duidelijkheid kunnen bieden. Maar het moet wel zorgvuldig." Eerst moet het kabinet helder hebben hoe het de stikstofuitstoot van de luchtvaart gaat aanpakken", aldus de bewindsvrouw.

Ondanks de beperkte groeiruimte nam het aantal passagiers op Schiphol vorig jaar met 0,9 procent toe tot 71,7 miljoen. Dat zorgde voor hogere inkomsten uit met name de havengelden die luchtvaartmaatschappijen betalen. Ook de parkeer- en winkelomzet nam toe.

De aandeelhouders van Schiphol mogen onderling 151 miljoen euro aan dividend verdelen.De totale omzet van Schiphol Group, waar ook de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam onder vallen, kwam uit op 1,6 miljard euro. Dat is 7 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst ging met circa een tiende omhoog naar 355 miljoen euro.

De reizigers die Schiphol aandeden, gaven daar gemiddeld 12,90 euro uit in de luchthavenwinkels. Dat was een jaar eerder nog 13,13 euro. De gemiddelde besteding in de horeca nam daarentegen iets toe, van 4,81 naar 4,89 euro.

De aandeelhouders van Schiphol, waarvan de rijksoverheid de grootste is, mogen onderling 151 miljoen euro aan dividend verdelen. De winstuitkering over 2018 bedroeg 117 miljoen euro. Het bedrijf gaat voor dit jaar uit van een beperkte passagiersgroei en een "stabiel" resultaat.

REACTIE GREENPEACE Om alle problemen van Schiphol op te lossen ligt volgens Greenpeace een hele simpele oplossing voor de hand, namelijk minder vluchten. De maatregelen die de luchthaven heeft aangekondigd om de stikstofuitstoot terug te dringen, zijn "een stap in de goede richting, maar missen urgentie", reageert de organisatie. Bij Greenpeace leeft evenwel de indruk dat Schiphol in dit "cruciale jaar" een "valse start" dreigt te maken. De organisatie vindt dat er voor de luchtvaart, zoals voor alle andere sectoren, een klimaatdoel moet worden gesteld. "Want als grote vervuiler Schiphol zijn zin krijgt groeit Schiphol en zitten we straks met een nieuw vliegveld opgescheept. Twee grote vergissingen, want dit staat haaks op beleid om de uitstoot van stikstof en CO2 tegen te gaan. Ondertussen heeft Schiphol nog steeds geen natuurvergunning, ook niet voor Lelystad Airport."