• FOTO NAOMI HEIDINGA
  • FOTO NAOMI HEIDINGA

Zo gaan trams naar Uithoorn eruitzien

UITHOORN/AMSTELVEEN In de GVB-remise aan de Lekstraat in Amsterdam is een mock up (oftewel demomodel) te zien van de nieuwe 15G trams, die onder meer op de vernieuwde Amstelveenlijn gaan rijden. Deze vervangen de huidige tram 51. Doel van dit nagebouwde exemplaar is om te zien of aan alle eisen wat betreft functionaliteit en comfort wordt voldaan. Niet alleen voor de reiziger, maar ook voor de toekomstige trambestuurders. Medio 2019 gaan de eerste exemplaren rijden.

Het prototype van de nieuwe tram staat letterlijk en figuurlijk in de schijnwerpers. In de tramremise is een gedeelte speciaal ingericht voor het proefmodel. Een blauwe loper (de typische GVB-kleur) leidt naar een podium, dat dient als een soort tribune. Voor bezoekers staan stoelen klaar. Naast een perspresentatie zijn diverse genodigden op bezoek geweest. Ook het GVB personeel heeft de nieuwe tram kunnen bewonderen.

"We willen graag weten wat reizigers vinden van de nieuwe tram. Daarom hebben we hier een nagebouwd exemplaar," vertelt Nathalie Grotenhuis, woordvoerder van GVB. "Dit prototype, dat bestaat uit hout, mdf en plexiglas, is gemaakt in Barcelona. Het is in delen per truck vervoerd naar Amsterdam. In de remise is de tram opgebouwd." Het prototype heeft geen wielen. De werkelijke tram wordt een stuk langer. In de remise is slechts een deel te zien.

Maar buiten de lengte en het ontbreken van de wielen, geeft het proefmodel een goed beeld van de uiteindelijke tram. Die heeft niet de gebruikelijke kleuren van het GVB gekregen, blauw en wit, maar krijgt een R-net -jasje. Zilver domineert, alleen de deuren zijn knalrood. "De trams gaan onder meer rijden op de Amstelveenlijn, die tussen Amstelveen Westwijk (en later Uithoorn, red.) en Amsterdam-Zuid gaan rijden, krijgt deze kleuren om aan te sluiten bij het R-net vervoer in de regio."

In totaal kan de nieuwe 15G tram 175 mensen vervoeren. Er zijn vijftig zitplaatsen. In vergelijking met de Combino lijkt de nieuwe tram minder zitplaatsen te hebben."Dat kun je echter niet één op één met elkaar vergelijken. In de nieuwe tram zijn de zittingen breder. Ook hebben we een soort love seats, waar een ouder en kind kunnen zitten, of een stelletje. Die tellen we echter als een enkele zitplek." In de nieuwe tram plek komt in principe geen plek voor fietsen.

Omdat in de Amstelveenlijn geen keerlus zit en er dus niet gekeerd kan worden, is de voor- en achterkant hetzelfde. Aan beide kanten kan de tram worden bestuurd. De bestuurdersplekken zijn met een eerste opzet al ingericht. "Voordeel van dit proefmodel is dat onze trambestuurders alles kunnen testen. Zitten knoppen op de juiste plek, zijn de schermen goed zichtbaar, is het niet te donker? Aan de hand van de opmerkingen en suggesties van bestuurders, kunnen zaken worden aangepast. Zodat we straks een goed functionerende tram hebben, voor zowel onze reiziger als onze GVB-collega's ."

De reiziger wordt tevens om z'n mening gevraagd. "We willen graag weten welke voorkeuren de reiziger heeft." Deze kan over vier onderdelen een stem uitbrengen. Allereerst zijn dit de voorrangsplekken: moet dit met een bordje worden aangegeven of vindt de reiziger het handiger wanneer de stoelen een andere kleur krijgen? Een andere vraag is: moeten stoelen worden bekleed met stof of heeft men liever een stoel zonder bekleding? Ook wil GVB weten op welke hoogte de stangen moeten komen te hangen. Tot slot wordt gevraagd naar de zichtbaarheid van de informatieschermen. "We doen echt wat met de mening van de reiziger. De keuze die de meeste stemmen krijgt, wordt het. Dat zien mensen straks terug in de nieuwe tram."

De nieuwe trams worden gemaakt door het Spaanse bedrijf CAF. "Voor de nieuwe trams hebben we een Europese aanbesteding gedaan. CAF kwam als beste uit de bus. Het bedrijf is een ervaren bouwer van trams, metro's en treinen. Doorslaggevend voor onze keuze waren onder meer het comfort voor de reiziger, duurzaamheid en functionaliteit. Ook geldt dat de trams in Amsterdam moeten kunnen rijden. Dat betekent door smalle straten en over bruggen. De tram wordt hiervoor aangepast. In Utrecht komen overigens trams van dezelfde bouwer te rijden." GVB heeft 63 exemplaren besteld, met een optie op nog eens zestig.

Amstelveen InZicht organiseert twee excursies naar de nieuwe tram, op 10 en 24 augustus. Aanmelden kan via inzicht@amstelveen.nl met daarin vermelding van de excursie en de dag van voorkeur. Op www.gvb.nl en www.amstelveenlijn.nl vindt u meer informatie over de nieuwe trams en de tramverbinding tussen Uithoorn en Amsterdam Zuid.

De man op de foto is Martin

Slippens, adviseur railvoertuigen bij GVB.